Wegonderhoud

Inhoud

Lommel heeft een lokaal wegennet van ongeveer 300 km. Het stadsbestuur is verantwoordelijk voor het onderhoud en de herstelling van deze gemeentewegen en straten. De overige wegen zijn gewestwegen (aangeduid met een N; bijvoorbeeld Stationsstraat N746) en vallen onder de bevoegdheid van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Al deze wegen worden jaarlijks geïnspecteerd, want helaas hebben ze heel wat te lijden onder de weersomstandigheden en het verkeer. Om het Lommelse wegennet zo goed mogelijk in orde te houden, laten we een aannemer gemiddeld om de twee jaar onderhoudswerken uitvoeren. Dringende herstellingen worden uiteraard ook uitgevoerd door onze eigen Stadswerken.

Heb je zelf schade aan het wegdek gezien?

Gemeenteweg: meld het hier 

Gewestweg: meld het het hier

Hieronder vind je meer info over de planning en de inhoud van deze werken.

Planning van de werken: voorjaar 2024

Bestrijkingen 

  • Boogstraat
  • Bosstraat
  • Bronstraat
  • Donkerstraat
  • Eendenbekstraat
  • Eikelbosstraat
  • Einde (kant centrum)
  • Eksterhoevenstraat
  • Gagelstraat
  • Heide
  • Heidebloemstraat
  • Hezerhoeve
  • Jan Breydelstraat
  • Klotstraat
  • Lindenstraat
  • Meidoornstraat
  • Mosstraat
  • Nieuwe Erven
  • Populierenstraat
  • Salamanderstraat
  • Schaapsven
  • Schamprood
  • Schoolstraat
  • Sparstraat
  • Sterstraat
  • Vinkertstraat
  • Vogelkersstraat
  • Vredestraat (deel tussen Septakkers en Lutlommel)
  • Wijerken
  • Wilgenstraat
  • Zavelstraat
  • Zeisstraat
  • Zwaluwstraat

Overlagingen

  • Albrecht Rodenbachstraat
  • Eltenbos (deel tussen Sperwerstraat en Balendijk)
  • Grote Hoef
  • Kerkhof centrum
  • Nachtegaalstraat
  • Nijverheidsweg
  • Roerdompstraat
  • Schansstraat
  • Spreeuwstraat
  • Stee

Andere werken/plaatselijke herstellingen 

  • Dodenveldenstraat (toeristische fietspaden)
  • Gordendijk
  • Hees (deel tussen Vreyshorring en Klachtloopstraat)
  • Heide (fietspaden)
  • Hoevenstraat
  • Karrestraat (verkeersdrempel)
  • Kliniekstraat
  • Landbouwstraat
  • Pijnvenstraat x Lommelse Gracht
  • Vredestraat
  • Vreyshorring

Soorten werken

Bij het onderhoud van wegen is er een trapsgewijze aanpak. Bestrijkingen vinden eerst plaats als preventieve maatregel en dit zelfs voordat de eerste scheuren zichtbaar zijn. Als de weg al enkele bestrijkingen heeft gehad en de scheuren na verloop van tijd weer naar het oppervlak komen is het tijd voor een nieuwe toplaag, een overlaging dus. Dit proces wordt herhaald totdat de weg met haar fundering en haar kantstroken zodanig geleden hebben dat een grondige heraanleg zich opdringt.

Bestrijkingen

Wat?

Preventieve onderhoudsmaatregel waarbij een extra beschermlaag wordt aangebracht op de toplaag van het wegdek. Zo maken we de toplaag terug waterdicht en voorkomen we beginnende scheuren of zorgen we ervoor dat ze zich niet kunnen doorzetten. Op deze manier wordt de levensduur van het wegdek met enkele jaren verlengd.

Stappen

  • Eerst spuit de aannemer met een vrachtwagen een kleefmiddel over de volledige breedte van het wegdek.
  • Meteen daarna volgt een andere vrachtwagen die de kleine steentjes over het kleefmiddel strooit.

Hinder

Binnen het half uur zijn deze werken afgerond. Je zal er dus weinig hinder van ondervinden. Als de werkmannen vragen om even te wachten, volg dan zeker hun richtlijnen. Zo voorkom je onnodige schade aan jouw wagen. De eerste weken kunnen de steentjes nog wat losliggen. Geen nood. De aannemer komt dit 2 keer proper vegen met de borstelwagen. Bovendien is het belangrijk dat de steentjes goed ingereden worden. Hoe meer verkeer, hoe vlugger de steentjes vast komen te zitten. Zo lang de steentjes losliggen, pas je best je snelheid aan naar 30 km/u. 

Overlagingen

Wat?

Als de scheuren na enkele bestrijkingen na verloop van tijd weer naar het oppervlak komen, is het tijd voor een nieuwe splinternieuwe toplaag.

Stappen

  • We verwijderen de toplaag van het wegdek met een freesmachine
  • We maken het wegdek proper
  • Indien er rioleringsputten in het wegdek liggen worden deze eerst op de juiste hoogte gebracht en de scheuren in de onderlaag worden gevuld
  • De volgende dag legt de asfalteermachine op enkele uren tijd weer een volledig nieuwe toplaag

Hinder

Als het asfalt net aangelegd is, mag er nog enkele uren geen verkeer over om schade aan het gloednieuwe wegdek te voorkomen. Zodra het asfalt voldoende is afgekoeld, wordt de weg terug opengezet voor verkeer. Volg zeker de richtlijnen ter plaatse en rijd niet voorbij de verbodsborden. Zo voorkom je schade aan je wagen en aan het wegdek.

Heraanleg

Wat?

Als de weg met haar fundering en haar kantstroken zodanig geleden heeft, dringt een grondige heraanleg zich op. Heel wat beschadigingen hebben een oorzaak die onder het wegdek zit. In dat geval is het belangrijk dat er eerst structurele ondergrondse herstellingen zijn voordat de toplaag aangepakt kan worden.

Stappen & hinder

Dit varieert van werk tot werk.

Andere werken

Wat?

Naast bestrijkingen en overlagingen gebeuren er ook plaatselijke herstellingen. Zo herstellen we de betonnen goten en greppels indien die beschadigd zijn of herstellen we plaatselijk asfalt waar er gaten in de weg zijn. Bovendien voeren we ook lokale herstellingen uit aan fietspaden die beschadigd zijn.

Stappen & hinder

Dit varieert van werk tot werk.

Welke wegen krijgen prioriteit?

Bij de planning van het onderhoud wordt rekening gehouden met meerdere factoren.

  • Hoe erg de weg eraan toe is
  • Mogelijkheden van herstel: sommige wegen kunnen niet meer hersteld worden door enkel een nieuwe toplaag aan te brengen. We evalueren steeds wat de oorzaak van de beschadiging is en afhankelijk daarvan zal de beschadiging een specifieke oplossing krijgen. Zo kan het zijn dat een straat met heel wat beschadigingen nu geen nieuwe asfaltlaag krijgt, maar in de toekomst wel volledig van onderuit wordt aangepakt.
  • Hoe vaak wordt de weg gebruikt
  • Toekomstig geplande investeringen

Veelgestelde vragen

Waarom worden de exacte data van de onderhoudswerken soms pas kort op voorhand gecommuniceerd?
Wegonderhoudswerken zijn erg afhankelijk van de weersvoorspellingen, waardoor de aannemer geregeld zijn planning moet aanpassen.

Wat zijn de ideale weersomstandigheden voor wegonderhoudswerken?
De temperatuur van de buitenlucht moet boven de 6° C zijn, omdat het asfalt anders te snel afkoelt en niet duurzaam verwerkt kan worden. Daarom voeren we deze werken liefst in de lente en zomer uit. Regen kan dan weer niet zo’n kwaad, eens het asfalt gelegd en gewalst is.

Waarom worden er niet altijd meteen na de werken opnieuw markeringen aangebracht?
Ook het aanbrengen van wegmarkeringen is een weersafhankelijk werk. Maar geen nood, deze worden zo vlug mogelijk aangebracht.

Waar kan ik zelf schade aan het wegdek melden?

Gemeenteweg: meld het hier 

Gewestweg: meld het het hier

Contact

Adres
Huis van de Stad Hertog Janplein 1 , 3920 Lommel
Tel.
Wil je langskomen? Maak eerst een afspraak via mail of telefoon.