Overlijden aangeven en akte

Inhoud

Een overlijden moet je zo snel mogelijk melden bij het stadsloket van de gemeente waar de persoon is overleden. Pas na de melding mag je de overledene laten begraven of cremeren. Vaak doet de begrafenisondernemer de aangifte.

Wie kan de aangifte doen?

  • elke meerderjarige
  • een getuige
  • een begrafenisondernemer.

In de praktijk gebeurt de aangifte meestal door de begrafenisondernemer in opdracht van de familie van de overledene.

Wat meebrengen

Bij de aangifte van het overlijden moet je volgende documenten meebrengen:

  • overlijdensattest dat de dokter heeft geschreven
  • identiteitskaart van de overledene
  • identiteitskaart van de aangever
  • rijbewijs van de overledene
  • eventueel een laatste wilsbeschikking van de overledene.

Bij een verdacht of gewelddadig overlijden neem je volgende extra documenten mee:

  • proces-verbaal van een officier van de politie
  • toelating tot crematie van de procureur des Konings.

Kostprijs

Gratis

Afhandeling

Na de aangifte van overlijden stelt de loketmedewerker een overlijdensakte op. Die akte bewijst het overlijden en stelt de identiteit van de overledene vast. 

De gemeente Lommel stelt een overlijdensakte op voor iedereen die in de gemeente overlijdt. Een internationaal uittreksel is een verkorte overlijdensakte, beschikbaar in meerdere talen. Je vraagt de akte online aan.

Familieleden in de eerste graad of een bijzondere gemachtigde, zoals een advocaat kunnen een akte aanvragen.

Akte van overlijden aanvragen

Contact

Adres
Huis van de Stad Hertog Janplein 1 , 3920 Lommel
Tel.
Wil je langskomen? Maak eerst een afspraak.