Identiteitsbewijs niet-Belgisch kind

Inhoud

Ben je als niet-Belgisch kind jonger dan 12 jaar ingeschreven in de registers en heb je recht op een verblijf in België, dan kan je een elektronische verblijfskaart aanvragen. Deze vervangt het eerdere papieren identiteitsbewijs.

Op deze kaart worden de identiteitsgegevens, de afstamming, alsook de naam, adres en telefoonnummer van de noodgevallen contactpersoon vermeld.

Voor wie

Niet-Belgische kinderen, jonger dan 12 met een inschrijving in de registers en recht op een verblijf in België.

Voorwaarden

Als je de kaart wilt aanvragen, moet je aan enkele voorwaarden voldoen:

  • Je moet het ouderlijk gezag hebben over het kind.
  • Je moet samen met het kind (jonger dan 12 jaar) de kaart aanvragen.

De kaart is maximum 3 jaar geldig. Als het kind een tijdelijk verblijfsrecht heeft, kan de kaart een kortere geldigheidsduur hebben. De geldigheidsduur van de kaart mag in ieder geval de geldigheidsduur van de verblijfsvergunning van de wettelijke vertegenwoordiger niet overschrijden.

De kaart vervalt:

  • Na verloop van de geldigheidsduur.
  • Bij verandering van verblijfplaats of adres.
  • Bij verandering van naam, voornaam of nationaliteit.

De pasfoto die je meebrengt moet recent zijn (maximum 6 maanden oud) en voldoen aan de normen opgelegd door de International Civil Aviation Organization (I.C.A.O).

Procedure

De ouder(s) of de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen, vragen de elektronische kaart aan bij de dienst Burgerzaken. Het kind dient hierbij ook aanwezig te zijn, zodat dienst vreemdelingen kan vergelijken met de foto.

Indien je bericht ontvangt dat je elektronische kaart klaar ligt met je nieuwe codes, maak je een nieuwe afspraak voor het afhalen van de kaart. Indien het kind 6 jaar of ouder is, dient het ook aanwezig te zijn bij de afhaling.

Wat meebrengen

  • Een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) van jouw kind, die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's. Je kan ook pasfoto's maken aan het loket van Burgerzaken.
  • De gegevens van een contactpersoon voor noodgevallen.
  • De echtgescheiden of gescheiden levende ouders moeten een kopie van het vonnis van het hoederecht voorleggen. Als de persoon die zich aanbiedt, niet over het hoederecht beschikt, moet die in het bezit zijn van een ondertekende toestemming van de persoon die wel over het hoederecht beschikt.

Afhandeling

Nadien ontvang je de pin/pukcodes via de post en kan je de nieuwe identiteitsbewijs afhalen in het Huis van de Stad. Hiervoor maak je een afspraak.

Kids-ID niet-Belg - identeitsbewijs (-12 jaar) afhalen

Contact

Adres
Huis van de Stad Hertog Janplein 1 , 3920 Lommel
Tel.
Wil je langskomen? Maak eerst een afspraak.